Egészséges táplálkozás kismamaként - Studio F360 Blog Egészséges táplálkozás kismamaként - Studio F360 Blog Egészséges táplálkozás kismamaként - Studio F360 Blog BLOG

Egészséges táplálkozás kismamaként

Olvastál mindent és annak az ellenkezőjét is? (Jó)tanácsok zúdulnak rád mindenhonnan, mióta megtudtad, hogy kisbabát vársz? Nehéz kiigazodni az információk tengerében? 

Anna összeszedte számotokra, hogy mik azok az alappillérek, egy egészséges kismama táplálkozásában, ami jó kiindulási alap. 

Szagold * Ízleled * Érezd

Az alábbi tápanyagokból és vitaminokból egy várandós nőnek nagyobb mennyiségben van szüksége. Rengeteg vitamin van már a piacon, mi ezekről most nem fogunk beszélni, inkább a tápanyagok természetes előfordulásait gyűjtjük össze.

Folsav 

  • Természetes előfordulása a folátok
  • Segít a velőcsőzáródási és az agy fejlődési zavarok rizikójának csökkentésében
  • Előfordulása: leveles zöldek, citrusfélék, folsavval dúsított müzli, tésztafélék, kenyér

D vitamin és Kalcium

  • A csontok és fogak erősségéért és egészségéért. 
  • 1000 mg/nap az ajánlott mennyiség
  • Előfordulásuk: tejtermékek, leveles zöldek

Vas

  • A vas szükséglet a 9 hónap alatt a normál duplájára nő, ami 27 mg/nap.
  • Előfordulása: sovány húsok, halak, bab, borsó, spenót

Protein

  • Várandósként minimum 60 g/nap az ajánlott mennyiség
  • Előfordulása: húsok, tojás, tofu, bab, borsó, halak, magvak

Magnézium

  • A napi szükséglet 300 mg mely ilyenkor 370 mg-ra emelkedik
  • Az alhasi görcsök, keményedés és az éjszakai izomgörcsök ellen segít, így a koraszülés elkerülésében is szerepet játszhat.
  • Előfordulása: zöld leveles zöldségek, banán, olajos magvak, teljes kiőrlésű gabonafélék, hüvelyesek, halak, jó minőségű étcsokoládé

Mikre érdemes odafigyelni, kicsit csökkenteni bevitelüket?

  • koffein
  • alacsony higanytartalmú halak

Tápanyagok, amiket teljes mértékben kerülni érdemes

  • alkohol
  • halak magas higany tartalommal
  • nyers hús
  • pasztörizálatlan ételek
  • mosatlan zöldség, gyümölcs

Természetesen ezek forrása nem mindegy, figyelni kell a mennyiség mellett a minőségre is! Általánosságban elmondható, hogy ebben a pár hónapban nagyobb hangsúlyt kap az egészséges és sokszínű táplálkozás, a sok zöldség és gyümölcs fogyasztása. 

Szokták mondani, hogy ilyenkor a kismamának kettő helyett kell ennie. Önmagában ez így nem igaz, habár a kalória szükséglet növekedett, de nem duplája! Szintén téves az az elképzelés, hogy ilyenkor úgyis hízik az édesanya, hadd egyen ami és amennyi jólesik. Ez valóban nem a fogyókúra illetve a diéta időszaka, de a tápanyagok minőségére odafigyelni kiemelten fontos. Ne tagadd meg magadtól a finom falatokat, de a mértéktartás a kulcs!

Emellett a folyadékbevitelen is nagy hangsúly van, főleg ha valaki a nyári hónapok alatt vár babát! 

A terhesség alatt több kismamát érint a terhességi cukorbetegség, erről bővebben egy következő bejegyzésünkben olvashattok.