Endometriózis - Március az endometriózis hava - Studio F360 Blog Endometriózis - Március az endometriózis hava - Studio F360 Blog Endometriózis - Március az endometriózis hava - Studio F360 Blog BLOG

Endometriózis – Március az endometriózis hava

A nők kb. 10%-át érint ez a betegség, mégis alacsony a tájékozottsági arány ezzel kapcsolatban. 

Egy olyan, gyakran fájdalmakkal járó jelenségről beszélünk, amikor a méh belsejét borító kötőszövethez hasonló szövet, elkezd a méhen kívül terjeszkedni. Legtöbbször a kismedencei szervek és a hasüreg területén, de ritkább esetben tovább is terjedhet. 

Kialakulásának pontos oka még ismeretlen, és a sok kellemetlen tünet illetve fájdalom mellett a teherbeesést is nehezíti.

Kezelésében és a tünetek enyhítésében nagy szerepet kap a mozgás és a táplálkozás.

Mozgás tekintetében kerülendők, az egyéb kismedencei és nőgyógyászati problémák nagy részére megoldást jelentő, intim torna, aviva torna és az alhasi vérbőséget okozó egyéb megközelítések, hiszem a fokozott vérkeringés elősegíti az endometrium terjedését.

A jóga, főleg a női jóga azonban kifejezetten jótékony hatással van rá.

Néhány ászana különösen hasznos, melyek a csípő nyitását és mobilitását segítik főleg:

??‍♀️Malasana – mély guggolás

??‍♀️Baddha konasana – ülő pillangó

??‍♀️Supta baddha konasana – fekvő pillangó

??‍♀️Apanasana – zsugor póz

??‍♀️Bhujangasana – kobra póz

??‍♀️Balasana – csecsemő póz

??‍♀️Ardha Matsiendrasana – ülő csavarás

??‍♀️Paschimottanasana – mély előrehajlás

??‍♀️Upavista konasana – ülő széles szögtartás

//az ászanák képi anyagát instagram oldalunkon megtaláljátok//

A mély hasi légzés is fontos tényező a mozgás mellett.

Táplálkozás tekintetében eleinte a rostszegény és fehérjében gazdag étrendet részesítették előnyben, ezt azonban azóta felülbírálták!

Mivel sok, endometriózis kapcsán érintett nő egyben inzulinrezisztenciával is küzd, a szénhidrát fogyasztásra érdemes odafigyelni (mikor, mennyit és milyet)! A péksütemények és a gyors felszívódású, a vércukorszintet gyorsan emelő szénhidrátok fogyasztása nem szerencsés. Részben az IR miatt, a tejcukor tartalmú tejtermékek fogyasztása szintén nem ajánlott. 

Kutatási eredmények igazolják, hogy a magasabb D-vitamin szint védőhatásúnak, a transzzsírok fogyasztása azonban negatív hatásúnak bizonyult endometriózis kapcsán. Az omega 3 fogyasztása szintén kedvezően befolyásolta a tüneteket.

Összességében elmondható, hogy egy általánosan egészséget, életmód és étrend betartása ajánlott, kutatások azonban állandóan folynak a témában.