Shin splints // medial tibial stress syndrome - Studio F360 Blog Shin splints // medial tibial stress syndrome - Studio F360 Blog Shin splints // medial tibial stress syndrome - Studio F360 Blog BLOG

Shin splints // medial tibial stress syndrome

A Shin splints az egyik leggyakoribb futókat érintő sérülés/túlterhelés. Fő probléma a lábszárcsont és az azt körülvevő képletek túlterhelése.

A tibialis posterior(hátulsó sípcsonti izom) és a flexor digitorum longus(lábujjakat hajlító hosszú izom) az érintettek. Ezen izmok fő feladata a boltozat ellapulásának/ bedőlésének fékezése séta és a futó mozgás során, illetve az elrugaszkodás fázisában a boltozat felépülésénél is fontos szerepük van. 

Shin splints

Anatómiai háttér

Ahhoz, hogy megértsük a Shin splints-vel kapcsolatos miérteket, fontos tisztában lennünk a séta illetve futómozgás sajátosságaival lábunk tekintetében. A megfelelő talajfogáshoz és elrugaszkodáshoz egy rugalmasan stabil rendszerre van szükségünk. Ezért áll lábunk több apróbb csontból melyeket erős szalagrendszer kapcsol össze. Így tudunk alkalmazkodni a különböző talajviszonyokhoz. Landolásnál ellapul a boltozat, elrugaszkodásnál pedig újra felépül ideális esetben. Ezért sem jó merev talpbetétet hordani, hiszen pont ezt a mechanizmust gátoljuk meg vele. 

Kialakulásának oka

Leginkább az átmenet nélküli terhelés növelés kapcsán fordul elő ez a szindróma. Mivel az érintett izmok kapcsolódnak a csontfelszínhez is, ezért a megnövekedett stressz az izmokon, feszültséget és irritációt okoz a csontfelszínhez húzódó septumokban és a csonthártyán is. Ezen kívül lennie kell valamilyen biomechanikai hibának is a rendszerben, ami miatt ezek az izmok mások helyett is akarnak dolgozni.

Tünetek

A lábszár alsó harmadának elülső belső felszínén, a sípcsont mellett/mögött lokalizálható a fájdalom.

Eleinte csak a sportmozgáshoz köthető a fájdalom, de később már a kisebb terhelésre, sétára is jelez a terület. 

A fájdalom kezelés nélkül krónikussá válik, súlyos esetben stressz törést is okozhat a területen. 

Rehabilitáció

A rehabilitáció menetét nagyban meghatározza, hogy ez a terület miért és ki helyett dolgozik túl?

  • lokális probléma ellenőrzés
    • boltozat
    • boka és láb mobilitás
    • láb izmainak funkciója
  • vádli izomereje
  • csípő körüli izmok, 
  • farizmok funkciója
  • medence stabilitás
  • 1 lábas egyensúly, stabilitás
  • törzsizom funkció, core izmok ereje
  • az oldal lánc funkciója

Ezen kívül magát a futó mozgást is érdemes elemezni, ebből is sok plusz információt nyerhet egy jó szemű szakember.

Akut ellátása

  • terhelés csökkentés 
  • jegelés
  • NSAID krém
  • nyújtás
  • hengerezés
  • kinesio tape

Irányelvek a visszatéréshez

  • csont terhelés az alapoktól
  • ugrások, szökkenések
  • fent említett problémák rendezése
  • rövid futások megszakítással
  • fokozatos terhelés
  • inkább napi többször keveset

Fontos letesztelni, hogy hány másodperc helyben szökdelést bír a terület fájdalom nélkül, ezzel az időegységgel kezdjük terhelni a lábat ugrásokkal, szökdelésekkel. Az egyes etapok között pihenő tartása nagyon fontos. 

Ezt az időegységet próbáljuk a rehab során egyre inkább kitolni, maximum 3-as fájdalom mellett. A csont teherbírásának növelése mellett elhanyagolhatatlan a törzs és a medence körüli izomzat célzott és funkcionális erősítése. Valamint a teljes rendszerben talált diszbalanszok, gyengeségek rendezése. 

A siker érdekében futómozgás alapozás, futóiskola és mezítlábas edzés támogatja a megfelelő sportspecifikus rehabilitációt.

A megfelelő és hatékony program itt is teljesen egyénre szabott, így nem lehet egy instant megoldást adni, ami mindenki számára működik! Javaslatunk tehát az, hogy mihamarabb keress fel egy jó szakembert!