Böjtölés - tavaszi tisztulás - Studio F360 Blog Böjtölés - tavaszi tisztulás - Studio F360 Blog Böjtölés - tavaszi tisztulás - Studio F360 Blog BLOG

Böjtölés – tavaszi tisztulás

Tavasszal ahogy újraéled a természet, mi is előszeretettel kezdünk léböjtökbe, tisztítókúrákba vagy különböző diétákba. Mi történik ilyenkor testünkkel, miért kifejezetten ajánlott bizonyos időközönként a böjtölés?

Ilyenkor az autofágia folyamata indul be, ha 48 óránál tovább böjtölünk, a sejtek megszabadulnak működésképtelen alkotóelemeitől. Éppen emiatt, több kutatás is foglalkozik az utóbbi években, a böjt rákos sejtekre gyakorolt hatásával.

A böjt során a testünk különböző fázisokon megy át.

  • Eleinte- vércukorszint, vérnyomás leesik 
  • Aztán – kezdünk hozzászokni az új állapothoz, a szervezet az öngyógyító, regeneráló folyamatokra több energiát tud felhasználni
  • Később – A méregtelenítés intenzívebbé válik, jóllét érzés, jobb koncentrációs készség
  • Végül – A test hozzászokott a böjthöz

Régebben nem volt minden fajta élelmiszer az év minden szakaszában elérhető, ezért az emberek szezonálisabban és a helyileg honos alapanyagokat használták a konyhában. Az utóbbi pár száz évben ez erősen megváltozott. Vajon jót tett e ez az egészségünknek?

A böjtölés alapvető célja?

Legtöbbször a méregtelenítés, és az emésztőrendszer helyreállítása. Ma már sokan kezdenek bele fogyókúrás céllal is.

Nem véletlen, hogy a nagy világvallások majd mindegyikében megtalálható a böjtölés hagyománya. Nem csak szellemileg van ránk jó hatással az önmegtartóztatás, illetve ha nem az étkezés körül forog az életünk, hanem fizikálisan is.

Gondoljunk csak bele, az ősember idejében nem volt állandóan elérhető közelségben élelem. Ennélfogva ez teljesen természetes volt, hogy hosszú órákig, néha napokig nem ettek. Emiatt alakult ki az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségnek örvendő intermittent fasting, vagyis időszakos böjtölés. Tulajdonképpen a nap nagy részében csak vizet, teát fogyasztunk. Ezen kívül egy bizonyos szűkebb időablakban étkezünk. Kezdeti időszakban a böjti órák alatt alacsony kalóriatartalmú zöldségek fogyasztása megengedett. Mint például a kígyóuborka vagy retek, hogy a szervezet fokozatosan szokhasson hozzá a böjthöz.

Továbbá nagyon fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékfogyasztás ezalatt az időszak alatt. Napi több liter ásványvíz testsúlyhoz igazítva! A méregtelenítés folyamatát támogathatjuk gyógyteák fogyasztásával is!

Pozitív hatások

  • mentálisan frissebbek leszünk
  • segít megelőzni a demenciát, és egyéb neurológiai degeneratív folyamatokat
  • pihenőidőt biztosít az emésztőrendszernek
  • javítja az anyagcserét
  • csökkenti a kardiovaszkuláris-, és daganatos betegségek kialakulásának a kockázatát

Negatív hatások

  • átmeneti vitamin hiányt okozhat
  • eleinte szédülést, fáradtságot tapasztalhatunk
  • nehéz fizikai munkára kevésbé vagyunk alkalmasak
  • nem mindenkinek ajánlott

Nem javasolt a böjt cukorbetegeknél, kismamáknál, gyerekeknél, valamint a műtét utáni lábadozás időszakában sem!

Mivel a böjtölés azonban nem veszélytelen, mindenképpen azt javasoljuk, hogy akinek nincs tapasztalata, konzultáljon egy orvossal mielőtt belevágna. A böjt végeztével csak fokozatosan térjen vissza a normál kerékvágásba. 

Következésképpen ha érdekel a téma részletesebben, ajánljuk figyelmedbe, a Netflix (Un)well című sorozatát, melynek egyik epizódja a böjtölés témakörével foglakozik.